fbpx

Een leuke baan, nog leukere partner, fantastische kinderen, goede vrienden, mooi huis, minstens 2 x per week naar de sportschool (want we moeten wel in shape blijven natuurlijk). Kortom, een gelukkig leven waar weinig op aan te merken valt. En dan gebeurt het onverwachte, nou ja onverwacht…achteraf gezien had je het al van mijlen zien aankomen, maar goed dat is achteraf. Van het een op andere moment is het klaar. Je bent nog te moe om op te staan. Je lijf trekt aan de noodrem. “Tot hier en niet verder”.

Verschil in gebruik van de termen
En dan zit je thuis op de bank. Oververmoeid, opgebrand: overspannen of een burn-out? De laatste tijd heb ik als coach een paar keer de vraag gekregen wat het verschil is tussen overspannenheid en een burn-out. De gemene deler is stress dat zorgt voor een verstoring van je balans. Maar er is niet een eenduidige definitie valt mij op. Verscheidene bronnen leggen de verschillen net weer even anders uit. De verwarring komt mede door het verschil tussen de wetenschappelijke definitie van burn-out en hoe de term tegenwoordig wordt gebruikt. De oorspronkelijke definitie van burn-out is een depressie die te maken heeft met werk. Overspannenheid is een lichte vorm van een burn-out. Er is dan nog geen sprake van depressie. Maar in het dagelijks gebruik worden deze termen steeds vaker door elkaar heen gebruikt. En de termen worden niet meer alleen werk gerelateerd gebruikt. Mensen zijn ook overspannen of burn-out van een relatie, opleiding of een combinatie van verschillende zaken.

Verschil in ernst en in duur van de klachten
Daarnaast heeft overspannenheid een korte termijn oorzaak. De directe aanleiding voor de overspannenheid ligt in het nabije verleden en gaat gepaard met klachten zoals moe, gespannen, huilbuien, emotioneel labiel, nek- en hoofdpijn en algehele onrust. Er is sprake van een disbalans tussen draagkracht en draaglast. Maar de energie is nog niet op, wat bij een burn-out wel het geval is. Bij een burn-out is iemand veel langer en structureel over zijn grenzen heen gegaan. De batterij is op. Sterker nog, zelfs de reserves zijn gebruikt. Er is sprake van een lange voorgeschiedenis van emotionele uitputting en/of spanningsklachten. Vooral de ernst en de duur van de klachten maken het verschil. Doorgaans is het zo dat het herstel bij overspannenheid sneller verloopt dan bij een burn-out.

Uiteraard is het belangrijk dat je naar de huisarts gaat. Die zal o.a. bekijken of je klachten geen andere oorzaak hebben en kunnen je goed doorverwijzen. Houd ook in je achterhoofd dat de praktijk niet altijd zo zwart-wit is. Er is geen absolute grens waar overspannenheid stopt en burn-out begint. En voor iedereen voelt het net weer even anders.

Levert een burn-out ook nog wat positiefs op?
Het positieve aan het doormaken van een burn-out of overspannen zijn, is toch voornamelijk het groeiende inzicht in jezelf. Wie ben ik nou daadwerkelijk? Wie wil ik zijn? En waar word ik gelukkig van en waarvan niet? Waar liggen mijn grenzen en hoe blijf ik in balans? Want of je nu wilt of niet; eenmaal geconfronteerd met jezelf zijn deze vragen onvermijdelijk. En wat is het fijn om antwoorden te hebben op deze vragen…voorlopig dan. Want bij iedere levensfase horen andere vragen met andere antwoorden. Dat maakt het leven ook zo leuk! Zoals een vriendin van mij ooit zei: “het leven is iedere keer weer cadeautjes uitpakken”.
Ik kan je helpen om antwoorden te krijgen op de vragen die jou bezighouden. Heb je vragen of interesse? Neem contact op.

PS. Benieuwd naar tips om in balans te blijven? Lees ook mijn blog “10 tips om in balans te blijven”  

x

Kies zelf jouw gebruikservaring!
Door het gebruik van cookies kunnen wij onze site beter later werken en jou relevante informatie laten zien via video's en social media.
Door akkoord te gaan, accepteer je het gebruik van cookies in overeenstemming met ons privacy statement.

Ik accepteer Ik weiger Privacy statement