fbpx

We zijn allemaal druk druk met van alles en nog wat. Gezin, werk, huishouden en alles wat daarbij komt kijken. Hoe houd ik alle ballen in de lucht en maak ik ook nog tijd voor mijzelf vrij? En vooral dat laatste is vaak kind van de rekening. Maar pas op, want voor je het weet ben je in disbalans. En die rekening betaal je vooral zelf! De ene persoon is hier uiteraard gevoeliger voor dan de ander. Het is daarom belangrijk jezelf dermate goed te kennen dat je weet waar je grenzen liggen. Wat je behoeften en prioriteiten zijn. En waar je valkuilen liggen. Je vitaliteit en daarmee ook je weerbaarheid zijn een groot goed! Deze 10 tips helpen je om in balans te blijven!

  1. Blok een dagdeel af in je agenda

Blok voordat de week begint een dagdeel af in je agenda. Dat dagdeel is speciaal voor jou. Doe iets waar je energie van krijgt. Dat kan van alles zijn. Sporten, een kop koffie drinken met een vriendin of lekker de stad in. Genoeg mogelijkheden.

  1. Ga op social media-dieet

Pijnlijk punt dit….Hoeveel tijd besteed jij aan social media? Hoeveel tijd levert het je op als je minder tijd besteed aan social media? Zeg 10 minuten na het ontbijt en 10 minuten na de lunch. Meer niet. Dit leverde mij heel veel tijd op.

  1. Kijk minder naar de TV en PC

Oke, een inkopper, maar waarom doen we het dan niet? Zet na een dag werken niet s’avonds ook de PC nog eens aan. En plof na het eten niet automatisch op de bank om TV te kijken, maar ga naar buiten, lees een boek, ga naar vrienden of ga gewoon eens lekker vroeg naar bed. Zeker ouders krijgen structureel te weinig slaap.

  1. Pak hobby’s op

Typisch sluitpost van de druk bezette twintiger en dertiger. Wat zijn je hobby’s? Wat vind je leuk? Maak je daar nog genoeg tijd voor vrij? Hoe is de tijdverdeling tussen dingen die ‘moeten’ en dingen die je leuk vindt om te doen? Volg eindelijk die zangcursus, of geef je op voor die cursus schilderen wat je al zo graag wilt. Het zal je goed doen!

  1. Creëer een ochtendroutine
    Al is het maar 10 minuten, maar start de dag met een activiteit die jouw rust geeft. Dek bijvoorbeeld de avond van te voren al de ontbijttafel voor de volgende dag en eet ook daadwerkelijk aan tafel!

 

  1. Creëer een avondroutine

Een soort van cooling down is erg fijn aan het eind van de dag. Je hoofd leegmaken, niet meer piekeren. Kun je iets bedenken wat iedere avond terugkomt en wat je rust geeft. Dat kan bij wijze van spreken de was opvouwen zijn. Als jij er maar rustig van wordt.

  1. Zorg voor genoeg beweging

Dat bewegen gezond voor ons is weten we allemaal. Voor je balans is beweging ook goed. Heel fanatiek sporten is niet direct nodig, s’avonds een wandeling maken is ook prima. Pak vaker de fiets en neem vaker de trap!

  1. Let op je voeding

Wees je bewust van wat je allemaal eet op een dag. Suiker, heerlijk. Geniet er ook van. Maar wees je bewust van hoeveel suiker je eet en drink je voldoende water? 

  1. Verblijf in de natuur

Deze werkt al sinds mensenheugenis. Ga lekker de natuur in. Het bos of naar het strand, lekker uitwaaien. Je hoofd leegmaken, je zinnen verzetten. Natuur brengt ons tot rust en doet ons beseffen waar het in het leven daadwerkelijk om draait. Ook nog eens goed voor de beweging!

  1. Pas snelle energizers toe

Op momenten van spanning, stress of gedurende een lange tijd hard werken is het aan te raden korte pauzes in te lassen en energie op te doen. Er zijn er vele. 1 minuut je polsen onder de koude kraan houden, vind ik één van de makkelijkste en meest effectieve.

En om teleurstelling te voorkomen is mijn tip om 3 van de 10 punten uit te zoeken en die eerst toe te passen. Leg jezelf niet direct op om met alle 10 de tips tegelijkertijd aan de slag te gaan. Voor je het weet, wordt het ‘moeten’ en dat is nu net wat we willen voorkomen. Pak de 3 tips die je het meest aanspreken. Bedenk wat je wilt veranderen, pas het een week toe en evalueer wat het met je doet. Bedenk daarna of je een andere tip erbij wilt pakken, of dat je er achter bent gekomen dat iets voor jou helemaal niet werkt. Allemaal prima! Ga vooral experimenteren en kom weer in balans!

x

Kies zelf jouw gebruikservaring!
Door het gebruik van cookies kunnen wij onze site beter later werken en jou relevante informatie laten zien via video's en social media.
Door akkoord te gaan, accepteer je het gebruik van cookies in overeenstemming met ons privacy statement.

Ik accepteer Ik weiger Privacy statement